ساقی نامه:

ساقی نامه:


از فرم ها و انواع موسیقی ایران ساقی نامه است.در فرهنگ های قدیم مثل فرهنگ یونان رسم بر این بوده است که در مقابل خدایان قربانی می کردند و شراب می نوشیدند و با قربانی کردن بز و ریختن خون آن بر زمین این نیایش را انجام می دادند.در ایران باستان به هنگام خواندن اوستا مخصوصا در بخش یسنا شراب هوم می نوشیدند که درختچه ای بود و آن را در هاون می کوبیدند.نوشیدن نوشابه هوم به عنوان نوشابه بی مرگی یا جاودانگی حالتی مقدس داشته است.بعد از اسلام و رشد عرفان واژه هایی چون می ، ساقی ، مغنی، حالتی عرفانی به خود می گیرد.و می تواند دوام پیدا کند.در موسیقی قدیم ایران به فرمی مجزا با نام ساقی نامه بر نمی خوریم.اما بی شک ساقی نامه مانند شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی در موسیقی ما رایج بوده است.فرم ساقی نامه  از دو قسمت تشکیل می شود.ابتدای آن را ساقی نامه می گویند و قسمت دوم آن  را مغنی نامه که به خصوص در دوره صفویه رشد پیدا می کند.ساقی نامه با کلمه بیا ساقی آغاز می شود و در ابیات بعدی با طلب می همراه است.

ساقی به معنی خداوند در اشعار عرفانی قلمداد می شود و از او طلب شراب عشق می گردد.هر بیت از ساقی نامه با فرم ساقی نامه در موسیقی ایرانی هماهنگ می شود.در قسمت بعدی که اشل صوتی در آن به درجات بالاتر می رسد آن را مغنی نامه می خوانند که در آن به توصیف سازها می پردازد.

توصیف سازها  به همراه مناظره و گفتگوی ساز ها بوده است.اما در فرم جدید ساقی نامه ممکن است مغنی نامه حذف گردد.و درجات بالاتر ملودی در همان بخش ساقی نامه اجرا گردد.ساقی نامه به عنوان فرمی مستقل از گوشه های ردیف تمامی خاصیت صوتی یک دستگاه یا آواز را دارد بصورتیکه در یک تصنیف همه گوشه هایی یک آواز یا ردیف یا  بخشی از آن را می شنویم.در ساقی نامه نیز درآمد، گوشه های میانی، اوج و فرود را مشاهده می کنیم.در موسیقی سنتی امروز ساقی نامه را می توان تقریبا در فرود دستگاه های همایون و ماهور مشاهده کرد.

نظرات 4 + ارسال نظر
مهدی جمعه 2 دی‌ماه سال 1384 ساعت 02:15 ق.ظ http://www.tanbure-shams.blogfa.com

درود
بنده هم خوشحال میشم (بخاطر تبدل لینک)
با مهر

سیاوش جمعه 2 دی‌ماه سال 1384 ساعت 09:38 ق.ظ http://awazedel.blogfa.com

سلام .ممنونم که سر زدی .خوش باشی

سیاوش جمعه 2 دی‌ماه سال 1384 ساعت 09:52 ق.ظ http://awazedel.blogfa.com

سلام .مرسی منم لینک تو رو می زارم .فقط پستها رو چطور کم کنم .

hamed afarideh جمعه 2 دی‌ماه سال 1384 ساعت 05:02 ب.ظ http://afarideh4.blogfa.com/

سلام:
ممنون از وبلاگ خوبت مطالب مفیدی در اون مینویسی من تو رو از طریق وبلاگ:آشنایی باآواز ایرانی . پیدا کردم من هم وبلاگ در مورد زندگینامه بزرگان موسیقی سنتی ایران در ست کردم که خوشحال میشم به من سر بزنی.... می بینمت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد