رهگذر

رهگذر

ساخته استاد فرامرز پایور

 

رهگذر نام دوئت زیبایست از استاد فرامرز پایور که در شهریور ماه یکهزار و سیصد و شصت و هشت بصورت جزوه ای چون قطعه فانوس در دست علاقمندان قرار گرفت که تا هم اکنون متاسفانه بصورت مدون به چاپ نرسیده است.این قطعه در بیات اصفهان نوشته شده است و استاد حسین دهلوی نیز درنظارت بر  نگارش آن نقش داشته اند.رهگذر دو نوازی برای سنتور و فلوت است که در نوع خود از زیبا ترین دو نوازی های سنتور به حساب می آید.استاد پایور در کتاب هفت قطعه برای سنتور دوئت هایی را برای سنتور و تار –سنتور و ویولون آورده اند اما نمی دانم چرا این قطعه زیبا را در آن مجموعه که به نام فالگوش به چاپ رسیده نگنجانده اند.رهگذر از شانزده پارت تشکیل شده و در سه ملودی آغازین بصورت andante و میانی بصورت larghetto و پایانی بصورت presto نوشته شده است.جفت مضراب های آغارین از نمونه جفت های مشکل مضراب است که نمونه دیگر آن را در قطعه فریبا دیده ایم.فلوت خط یک را اجرا می کند و سنتورخط دوم و در عین حال ملودی اصلی را هر دو می سازند.قطعه زیبایی ست.شما را به شنیدن قسمت سوم آن که بصورت presto است دعوت می کنم.قول می دهم احساس می کنید پرندگان در حال آوازند:


برای شنیدن قسمتی از قطعه رهگذر اینجا کلیک کنید.(۱.۱۶ مگا بایت)

 

درضمن از  هارمونی تاک و آرت موزیک از قرار دادن مصاحبه مضراب با خانم ارفع اطرائی در وب سایت هایشان متشکرم.برای دیدن متن مصاحبه بر روی هارمونی تاک یا آرت موزیک کلیک کنید. 

نظرات 21 + ارسال نظر
محمد امین یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 09:18 ق.ظ

سلام
خوبی؟ من تنبل شدم؟ من که سر وقتش مطلب می زارم. تمرین هم می کنم تا شاید به گرد شما رسیدم و تونستم یکی از قطعات شما رو بزنم. بدرود.

محمد امین یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 09:59 ق.ظ

ضمنا سعید. یه لینک بده که لوگوی مضراب رو بزارم تو سنتور. منتظرت هستم. قربانت.
بدرود...

ایدین یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 11:13 ب.ظ

در صورت تمایل به داشتن مجموعه ای زیبا و خاص از تصاویر اساتید و نام اورن موسیقی غرب و شرق با اینجانب تماس حاصل کنید

آرش دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 09:20 ق.ظ

ممنون از نتهایی که قرار میدهید مخصوصا نت قطعه فریبا
در ضمن اگر لطف کنید نت قطعات چوپانی و غم انگیزان استاد مشکاتیان را هم بگذارید بسیار ممنون میشوم
متشکر

سروش دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 01:46 ب.ظ http://avayeirani2006.blogfa.com

سلام مارا هم در وبلاگت بنویس من نوشتم یا علی

سروش سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 01:25 ب.ظ http://avayeirani2006.blogfa.com

سلام بر دوست خوبم وبلاگ منو ننوشتی

فریبا پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 12:04 ب.ظ http://shamimeseda.persianblog.com

سلام سیب عزیز.با ذکر نام قطعه ی فریبا را در وبلاگم لینک دادم .امیدوارم اشکالی نداشته باشه.خیلی وبلاگهای جدیدت جالب هستن و نشاندهنده ی نظم بخشهای گوناگون هنریت.
یادت هست پارسال به من لینک دادی و بعد پاک کردی اما من مطمئنم به لینکی که حالا به وبلاگهات دادم هیچ وقت پاکشون نخواهم کرد.

فریبا پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 05:59 ب.ظ http://shamimeseda.persianblog.com

سیب عزیز سلام.آره حالا هم همینطوره اما کوروش نیست داریوشه اسمش،فعلن هم برای مدتی رفته مرخصی.فکر کنم عروسیش باشه و صداشو در نیاورده.اصلن یادم نیست چطوری دوباره پیدات کردم ولی چند هفته ای هست که بهت لینک دادم،داستان معشوقه ات که سنتوره را هم خیلی خوشم اومد.اخیرن هم لینکت را در سیاه مشق دیدم.راستی آره خیلی قطعه ی قشنگیه،راستش خیلی خوشم اومد.کلی ذوق کردم که واااااااااااااای اسم فریبا رفت روی قطعه!!! اونم به این قشنگی! دست آقای پایور همیشه پر از لطافت موسیقی باد و تشکر از تو که این لینکهای جالب را در وبلاگت گذاشتی.

مهدی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 07:43 ب.ظ http://rafougar.com

سالها دل طلب جام جم از ما میکرد


آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

آیا شما به مفهوم این شعر اعتقادی دارید؟در زمینه موسیقی چه طور؟

آنهم موسیقی ملی و سنتی ما.شما مثل بعضی ها معتقدید باید موسیقی را

از بیگانه تمنا کرد؟یا معتقدید موسیقی سنتی را باید همچون

گنجینه ای تاریخی به یاد تاریخ سپرد؟یا معتقید موسیقی سنتی باید با

موسیقی غربی تلفیق کرد؟آیا شما با به روز شدن موسیقی ایرانی با

متدهای روز دنیا موافق هستید

فریبا دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 10:33 ب.ظ http://shamimeseda.persianblog.com

سیب عزیز در اینکه ادبیات ایران و اشعارش به وضوح معشوق های مرد را مخاطب قرار می ده،شکی نیست.سعدی غزلهای مشهور که در وصف پسری زیبا روی گفته در دیوانش داره و حافظ هم و... و... و.اما اینکه در این نگاه زنی وجود نداشته به نظرم واقعیت نمیاد مخصوصن در ابیات حافظ یعنی هر دو جنسیت مشهودن و دیگر اینکه گویا در اون زمان جامعه به شکل تابو به این مسئله نگاه نمی کرده.کتاب آقای شمیسا متاسفانه اجازه ی چاپ نگرفته گویا،فکر می کنم منظورت اشاره به همین کتاب باشه و من هم جز بخش کوتاهی ازش در اینترنت چیی دیگری نخوندم.

زارعی چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 03:59 ب.ظ http://www.iranava.blogfa.com

با سلام

مطلب جدید "نواهای ایرانی": تقدس گرایی نکنیم

آرش چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 11:59 ب.ظ http://www.beautylove.blogfa.com/

توجه خبر بسیار مهم



امشب همه موجودات عالم به روح متعالی و بی نظیر استاد علی تجویدی

حسرت خواهند خورد زیرا او در جایگاهی هست که خدا هم نخواهد بود!!




هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما



استاد علی تجویدی به ملکوت اعلی رفت

امروزچهارشنبه 24/12/1384
طی خبری که ساعت 9:5 امشب بدست آوردم مطلع شدم که روح بلند استاد علی تجویدی به بالاترین جایگاه موجود در عالم وجود صعود کرد


خیلی جالب هست آخه می دونید چه اتفاقی برای من افتاد امروز؟!!

من ساعت 5 بعد از ظهر امروز بعد از مدتهای مدید که به نی دست نزده بودم بطور ناگهانی بلند شدم و نی رو از تو کمدم برداشتم و شروع کردم به نواختن اتفاقا یه قطعه دشتی نواختم که از ساخته های بسیار زیبا و معروف استاد علی تجویدی هست که خانوم مرضیه اون رو اجرا کرده بود.بله درسته آهنگ به یادماندنی " سنگ خارا". بعد نی رو گذاشتم تو کمدم و گرفتم خوابیدم . چهار ساعت و نیم بعد باخبر شدم که استاد علی تجویدی به معشوق خود پیوست.

متن آهنگ :

جای آن دارد که چندی هم ره صحرا بگیرم
سنگ خارا را گواه این دل شیدا بگیرم
مو به مو دارم سخنها
نکته ها از انجمن ها
بشنو ای سنگ بیابان
بشنوید ای باد و باران
با شما همرازم اکنون
با شما دمسازم اکنون
شمع پر سوزی چو من
در میان انجمن گاهی اگر آهی کشد دلها بسوزد
گاهی اگر آهی کشد دلها بسوزد
این چنین آتش به جان
این چنین آتش به جان
مصلحت باشد همان با عشق خود تنها شود تنها بسوزد
جای آن دارد که چندی هم ره صحرا بگیرم
سنگ خارا را گواه این دل شیدا بگیرم
مو به مو دارم سخنها
نکته ها از انجمن ها
بشنو ای سنگ بیابان
بشنوید ای باد و باران
با شما همرازم اکنون
با شما دمسازم اکنون

تیما پنج‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 01:33 ق.ظ

تیما پنج‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 01:39 ق.ظ

از اینکه دو نوازی های سنتور رو معرفی میکنی خوشحالم بخصوص از اون پرنده هم خوشم اومد .موفق تر باشی.

محمود مونسی سردرود جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 02:46 ب.ظ http://www.sardroud.blogfa.com

سلام..
درگذشت استاد علی تجویدی استاد بی بدیل موسیقی ایرانی رو به شما دوست عزیز تسلیت میگم
روحشان شاد


محمد (موسیقی ایرانی) جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 08:45 ب.ظ http://honar-e-irani.blogfa.com

سلام
بنده هم وبلاگی در ضمینه ی موسیقی دارم.
سر بزنید خوشحال می شوم - آخرین مطلب درباره ی دکترکدکنی

محمد (موسیقی ایرانی) جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 09:49 ب.ظ http://honar-e-irani.blogfa.com

دوباره سلام دوست عزیز
خوشحال میشوم باردیگر با هم تبادل لینک داشته باشیم.

مهدی شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 10:31 ق.ظ http://smr.myblog.ir

ساقیا آمدن عید مبارک بادت!
سال نو را به شما تبریک می گویم و آرزوی سال خوبی را برایتان از خدای بزرگ خواستارم:

شاخه های شسته باران خورده پاک
آسمان آبی و ابر سپید ، برگهای سبز بید
عطر نرگس ، رقص باد
نغمهء شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش به حال روزگار
خوش به حال چشمه ها و دشتها
خوش به حال دانه ها و سبزه ها
خوش به حال غنچه های نیمه باز
خوش به حال دختر میخک که میخندد به ناز
خوش به حال جام لبریز از شراب
خوش به حال آفتاب
نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش به حال روزگار
ای دل من گرچه در این روزگار
جامهء رنگین نمی پوشی به کام
بادهء رنگین نمی نوشی به جام
نقل و سبزه در میان سفره نیست
جامت از آن می که میباید تهی است
ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش به حال روزگار
گر نکوبی شیشهء غم را به سنگ هفت رنگش میشود هفتاد رنگ

محمد (موسیقی ایرانی) شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 11:10 ب.ظ http://honar-e-irani.blogfa.com

سلام دوست عزیز - لوگوی وبلاگتون را در وبلاگ قرار دادم ... به امید همکاری دوباره میان ما و شما ... عیدت مبارک باد

[ بدون نام ] یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 10:42 ق.ظ


سلام

آقا ما که اسم شما را نمی دانیم، پس می گویم همان سیب گاززده! ان شاا... همیشه شاد باشی و سرفراز.

...و اما
مطلب پایانی وبلاگ "نواهای ایرانی" در سال 84:

نمایشگاه مطالب وبلاگ "نواهای ایرانی"

وبلاگ نویسی میدانی برای بروز خلاقیت ها

و آن چه در "نواهای ایرانی" گذشت.

۷۲تار سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:07 ق.ظ http://72tar.persianblog.com/

سلام . عیدت مبارک . سنتور.....رقص ۷۲تار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد